ΡΧΣ – Θεματική Βραδιά – «Εγκληματικότητα, Βία κ Αστυνομία»

«Εγκληματικότητα, Βία και Αστυνομία»
Πέμπτη 12 Ιουνίου 2008, στις 22:00
(αύριο!)

Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση με την εγκληματικότητα στην Ελλάδα και πως πρέπει να αναπροσαρμοσθεί ο ρόλος της Αστυνομίας για να μπορέσει να ανταπεξέλθει αποτελεσματικότερα στα νέα δεδομένα; Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα έχει καταδικαστεί 7 φορές από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) για περιπτώσεις αστυνομικής αυθαιρεσίας. Ποιες είναι οι αιτίες αυτών των φαινομένων και πώς μπορούν να απομονωθούν; Η Θεματική Βραδιά παρουσιάζει μια εκπομπή για την εγκληματικότητα στην Ελλάδα και το ρόλο της Αστυνομίας.

Στο πλαίσιο της Θεματικής Βραδιάς θα μεταδοθεί ένα καινούριο ντοκιμαντέρ του Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα:
«Ορισμένα Μεμονωμένα Περιστατικά» του Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα
Πέμπτη, 12 Ιουνίου, στις 22:00, ΕΤ1

Το Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα παρουσιάζει μια αποκαλυπτική έρευνα για περιστατικά αστυνομικής αυθαιρεσίας στην Ελλάδα.

Το Μάρτιο του 2007, κατά το πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο, άγνωστοι πυρπολούν το φυλάκιο του Άγνωστου Στρατιώτη στο Σύνταγμα. Η αστυνομία συλλαμβάνει 48 φοιτητές που εν τέλει αθωώνονται. Ορισμένοι από αυτούς μιλούν στο Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα για τους ξυλοδαρμούς κατά τη σύλληψη αλλά και τις περίεργες συνθήκες κράτησής τους.

Δύο μήνες αργότερα, ο Παναγιώτης Κετίκης, ένας από τους συλληφθέντες, που είχε αθωωθεί, συμμετέχει σε ένα πάρτυ στη σχολή του στη Θεσσαλονίκη. Λίγο πιο μακριά, κουκουλοφόροι πυρπολούν σταθμευμένα αυτοκίνητα. Οι αστυνομικοί παρατηρούν ότι ένας από αυτούς φοράει πράσινα παπούτσια. Κατά την επιστροφή του στο σπίτι, ο Παναγιώτης συλλαμβάνεται. Μοναδικό ενοχοποιητικό στοιχείο: τα πράσινα παπούτσια που φορούσε. Σε βίντεο που κυκλοφορεί από συμφοιτητές του, φαίνεται ότι ο Παναγιώτης δε έχει καμία σχέση με τον δράστη. Παρόλα αυτά, προφυλακίστηκε στις φυλακές Αυλώνα για ενάμιση μήνα.

Το Νοέμβριο του 2006, στην πορεία για την επέτειο του Πολυτεχνείου, στη Θεσσαλονίκη σημειώνονται ταραχές. Ανάμεσα στους συλληφθέντες και ένας Κύπριος φοιτητής. Το ίδιο βράδυ ο Αυγουστίνος Δημητρίου νοσηλεύεται τραυματισμένος ενώ η αστυνομία εκδίδει ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία αυτοτραυματίστηκε, πέφτοντας πάνω σε μια ζαρντινιέρα. Τα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων όμως δείχνουν μια τελείως διαφορετική εικόνα… Αστυνομικοί με πολιτικά αλλά και ένστολοι φαίνεται να ξυλοκοπούν το νεαρό φοιτητή.

Το Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα αποκαλύπτει ένορκες καταθέσεις και επίσημα υπηρεσιακά σημειώματα που ενστερνίζονται την «εκδοχή της ζαρντινιέρας». Στην κατάθεση του, ένας από τους αστυνομικούς γράφει ότι «στην προσπάθεια του να διαφύγει προσέκρουσε αρχικά σε παρακείμενη ζαρντινιέρα παρασύροντας κι εμάς στο έδαφος μαζί του…».

Όμως η «υπόθεση ζαρντινιέρα» ίσως δεν θα είχε συμβεί ποτέ, αν ορισμένοι από τους δράστες αστυνομικούς είχαν τιμωρηθεί από την δικαιοσύνη για ένα παλιότερο περιστατικό. Το 2001 στην Άνω Τούμπα της Θεσσαλονίκης μια ομάδα αστυνομικών σταμάτησε ένα αυτοκίνητο για έλεγχο ταυτοτήτων. Ο Παναγιώτης Γκαλότσκιν, επιβάτης του αυτοκινήτου, οδηγήθηκε στο τμήμα και ξυλοκοπήθηκε. Ένας από τους δράστες – αστυνομικούς, συμμετείχε και στον ξυλοδαρμό του Αυγουστίνου Δημητρίου.

Η χώρα μας έχει καταδικαστεί 7 φορές από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για φαινόμενα αστυνομικής βίας.

Το Νοέμβριο του 2001, ένας νεαρός Αλβανός πέφτει νεκρός από σφαίρα αστυνομικού στην πλατεία Αμερικής κατά την επιχείρηση σύλληψης του. Ένας αυτόπτης μάρτυρας αλλά και η αδελφή του θύματος μιλάνε στο Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα για την υπόθεση, αποκαλύπτοντας άγνωστες πτυχές της. Το Ελληνικό Κράτος καταδικάστηκε τόσο για τη διερεύνηση της υπόθεσης όσο και για τις ατέλειες της αστυνομικής επιχείρησης. Παρόλα αυτά, ο «δράστης – αστυνομικός» συνεχίζει να υπηρετεί κανονικά.

Την ίδια χρονιά, η αστυνομία έκανε έφοδο σε καταυλισμό τσιγγάνων στον Ασπρόπυργο. Μια ομάδα αστυνομικών μπήκε στο σπίτι της Γιαννούλας Τσακίρη, η οποία τότε ήταν έγκυος. Η ίδια υποστηρίζει ότι μετά από κλωτσιά αστυνομικού, απέβαλε. Για τον τρόπο διερεύνησης της υπόθεσης αλλά και τα ρατσιστικά κίνητρα του επικεφαλής της επιχείρησης το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καταδίκασε την Ελλάδα. Πρόκειται για την πιο πρόσφατη καταδικαστική απόφαση.

Οι Ένορκες Διοικητικές Εξετάσεις (ΕΔΕ) που διατάσσονται για τέτοιες περιπτώσεις αποδεικνύονται αναποτελεσματικές. Ο Χρήστος Χρονόπουλος συνελλήφθη στην Καλλιθέα γιατί ενοχλούσε τους θαμώνες μιας καφετέριας. Λίγες ώρες αργότερα μεταφέρθηκε στο Θριάσειο Νοσοκομείο με βαριά κρανιοεγκεφαλική κάκωση. Το πόρισμα της ΕΔΕ απαλλάσσει τους αστυνομικούς.

Ορισμένα Μεμονωμένα Περιστατικά αμαυρώνουν συνολικά την εικόνα της Ελληνικής Αστυνομίας. Ποιες είναι οι αιτίες και πώς μπορούν να σταματήσουν; Ποιες είναι οι ευθύνες της Ελληνικής Δικαιοσύνης; Ποια θα πρέπει να είναι η εκπαίδευση των αστυνομικών για να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις, σεβόμενοι παράλληλα τα ανθρώπινα δικαιώματα;

Στο κλείσιμο της Θεματικής Βραδιάς θα μεταδοθεί το ντοκιμαντέρ:

«Η Αδικία« (The Injustice, Ken Fero & Tariq Mehmood, 98′, Παραγωγή 2001, Μεγ. Βρετανία)

Το 1969, ο Ντέιβιντ Ολουβάλε ήταν ο πρώτος μαύρος που έπεσε νεκρός από Άγγλους αστυνομικούς. Από τότε πολλοί ακόμη πέθαναν με τον ίδιο τρόπο. Κανένας από τους υπεύθυνους αστυνομικούς δεν καταδικάστηκε. Οι οικογένειες των θυμάτων ρωτάνε μέσα από αυτό το ντοκιμαντέρ: «Γιατί;»

Οι συγγενείς των θυμάτων, στην αναζήτηση της δικαιοσύνης έρχονται αντιμέτωποι με την κρατική αδιαφορία και την προσπάθεια απόκρυψης των ευθυνών. Το συγκλονιστικό αυτό ντοκιμαντέρ καταγράφει, μέσα από γυρίσματα μιας πενταετίας, τον σκληρό αγώνα αυτών των ανθρώπων για δικαιοσύνη. «Η Αδικία» (Injustice) περιγράφει την προσπάθεια της Βρετανικής αστυνομίας να συγκαλύψει τους ενόχους αστυνομικούς αλλά και την οδύνη και την οργή των οικογενειών των θυμάτων.

—————————————–

Και όσοι θέλετε ένα γρήγορο φρεσκάρισμα με εικόνες, video και μαρτυρίες:

About Γιώργος Μαργαρίτης

Υπάρχουν πολλά τα δρώμενα.
This entry was posted in αστυνομία. Bookmark the permalink.

24 Responses to ΡΧΣ – Θεματική Βραδιά – «Εγκληματικότητα, Βία κ Αστυνομία»

  1. Ο/Η saimag λέει:

    Ωραίο ποστ Γιώργο!

  2. Ωραία εκπομπή υποθέτω θες να πεις! Το ποστ δεν περιέχει και τίποτα, πέρα από κάποιες αναφορές σε παλαιότερα άρθρα μου!

    Αύριο στις 10:00 λοιπόν…

  3. @Παναγιωτακης,
    αφού είπαμε, είσαι τηλεοπτικός μαϊντανός! 😀

  4. Ο/Η Sourotiri λέει:

    Ειχα ασχοληθει κι εγω παλιοτερα με το ιδιο θεμα… Ιδου:

    http://sourotiri.blogspot.com/2007/06/blog-post_17.html

    [Εχεις περιορισμο στα σχολια; Δεν μπορουσα πριν να το στειλω, για να δω τωρα…]

  5. Δεν είχα περιορισμό, αλλά για κάποιο λόγο δε σε χονεύει το wordpress, και έβαλε τα σχόλια σου στα spam!

    Μετά από χίλια παρακάλια το έπεισα να μου δώσει το σχόλιο σου πίσω. Δεν ήταν εύκολο.

  6. Ο/Η nuntius λέει:

    Φίλε Γιώργο, τις απόψεις μου για τους μπατσούληδες τις ξέρεις. Όπως επίσης και εμείς ξέρουμε τι εστί μπατσούληδες και τι να περιμένουμε σε γενικές γραμμές απο αυτούς. Έχω όμως αναρωτηθεί, τελευταία πολύ συχνά είναι η αλήθεια, μήπως αντί να βαυκαλίζουμε συνέχεια το ίδιο θέμα θα έπρεπε να αναρωτηθούμε κατά πόσο η συμπεριφορά τον μπάτσων είναι ξένη ως πρός τη δομή της κοινωνίας μας, κατά πόσο δηλαδή όλη αυτή η βία (αυταπόδεικτη φυσικά και υπαρκτή) δεν αντικατοπτρίζει εμάς. Η βία που υφιστάμεθα απο τους μπάτσους κατά καιρούς πόσο απέχει απο τη βία που δεχόμαστε ή ασκούμε καθημερινά γύρω μας? Πόσο πιο βίαιος είναι ο μπάτσος απο την ψυχολογική βία που ασκεί ο εργοδότης, ο δάσκαλος, ο ταξιτζής, ο δημόσιος υπάλληλος, ο έτσι ο αλλιώς? Ή η σωματική που ασκεί ο σύζυγος στη γυναίκα του μέσα στα ίδια μας τα σπίτια? Εμείς σαν οδηγοί?
    Μήπως απλά οι μπάτσοι είναι κομάτι του εαυτού μας και φταίμε και εμείς για την κατάντια τους?
    Δεν έχω καταλήξει, ακούω γνώμες…

  7. @nuntius,
    καταρχήν δε ξέρω αν είδες την εκπομπή. Ήταν αρκετά καλή.

    Προσωπικώς πιστεύω πως η επιθετικότητα αυτή των αστυνομικών -μάλλον των ειδικών μονάδων πχ ΜΑΤ, ΟΠΚΕ οι οποίοι είναι και αυτοί που βρίσκονται σε κάθε λογής πορεία και όχι γενικά απλών αστυνόμων/γραφιάδων- οφείλεται σε μεγάλο βαθμό αρχικά στην ανύπαρκτη εκπαίδευση τους σε κοινωνικά θέματα και θέματα συμπεριφοράς, όπως αναφέρθηκε από διάφορους και στην εκπομπή, όσο και από την συναναστροφή τους με άτομα τα οποία είναι της αντίληψης «ξύλο σε κάθε μετανάστη και διαδηλωτή». Πρόσφατα τελείωσες και με τα στρατά, γνωρίζεις τι θα πει καθημερινή πλύση εγκεφάλου. Πως είναι ο στρατόγκαβλος? Έτσι είναι και ο ΜΑΤατζής. Όταν όλοι τριγύρω σου έχουν την «ιδεολογία»: «πάμε στην πορεία να δείρουμε κανένα μαλακισμένο» (μπορείς να κάνεις την αντιστοιχία με τις ειδικές δυνάμεις στρατού και τους στρατόγκαβλους), έτσι θα γίνεις και ο ίδιος. Από την άλλη, όταν οι αναρχικοί και λοιποί έχουν την ιδεολογία «ξύλο σε κάθε μπάτσο» κτλ, νομίζω το αποτέλεσμα είναι αναμενόμενο. Το θέμα είναι τι φταίει ο μέσος διαδηλωτής.

    Κάτι άλλο που πιστεύω είναι πως η πλειοψηφία των ατόμων που πάνε στις ειδικές δυνάμεις όπως τα ΜΑΤ έχουν μία προδιάθεση για «βίαιη άσκηση εξουσίας» για να το πω απλά. Είχα «μακρυνό γνωστό» που έλεγε πως πάει στα ΜΑΤ για να δίνει ξύλο, του άρεσε αυτό. Δε λέω πως είναι η μέση περίπτωση. Νομίζω όμως πως ένας νορμάλ άνθρωπος δεν θα πάει στα ΜΑΤ γνωρίζοντας εκ των προτέρων τι πρόκειται να κάνει εκεί. Υπάρχουν βέβαια και αυτοί που πάνε για περισσότερα λεφτά, αλλά νομίζω πως αν δεν έχεις και μία ανάλογη ιδεολογία ή έστω προδιάθεση, δεν πας απλά για τα λεφτά.

  8. Πόσο πιο βίαιος είναι ο μπάτσος απο την ψυχολογική βία που ασκεί ο εργοδότης, ο δάσκαλος, ο ταξιτζής, ο δημόσιος υπάλληλος, ο έτσι ο αλλιώς? Ή η σωματική που ασκεί ο σύζυγος στη γυναίκα του μέσα στα ίδια μας τα σπίτια? Εμείς σαν οδηγοί?

    Να προσθέσω την ψυχολογική βία που ασκεί η σύζυγος στον άνδρα, η οποία είναι και πιο συχνή! 🙂

    Έχεις δίκιο, απλά μιλάμε για διαφορετικά είδη βίας. Νομίζω τουλάχιστον πως τα παραπάνω δεν μπορούν να σου προκαλέσουν κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις ή να σε αφήσουν ανάπηρο ή να σε σκοτώσουν (εύκολα μπορείς να μεταφέρεις τα προηγούμενα σε ψυχολογικό επίπεδο, δεκτόν, αλλά μιλάμε για διαφορετικές τάξεις).

  9. Ο/Η nuntius λέει:

    Θα ήμουν ο τελευταίος, φίλε Γιώργο, που θα διαφωνούσα με τα λεγόμενά σου. Απλά το τράβηξα λίγο παραπάνω βλέποντας τη βία σαν φαινόμενο της νεοελληνικής κοινωνίας, χωρίς να τη διαχωρίζω σε σωματική και ψυχολογική. Για να το πώ πιο χύμα, πώς μπορούμε να περιμένουμε απο τον απαίδευτο μπάτσο με προδιάθεση στη βία να τιθασεύσει την ανάγκη του αυτή όταν εμείς οι υπόλοιποι, υποτίθεται μορφωμένοι, πολιτισμένοι και σαφώς λιγότερο παρακμιακοί, δεν είμαστε σε θέση να πράξουμε ανάλογα?
    Ακόμα και αν αφήσουμε στην άκρη την ψυχολογική βία, για μένα βέβαια χειρότερη, πάλι στα σκατά καταλήγουμε. Τα ζευγάρια δέρνονται μεταξύ τους, οι οδηγοί στο δρόμο επίσης, οι οπαδοί των ομάδων το ίδιο, οι «φοιτητές» τους «καθηγητές» και μεταξύ τους, οι δάσκαλοι τους μαθητές και πάει λέγοντας.

    υγ. Φυσικά τίποτα απο τα παραπάνω δεν δικαιολογεί τους μπάτσους, απλά σκέφτομαι φωναχτά.

  10. Ο/Η saimag λέει:

    Ρε σεις έγραψε κανείς την εκπομπή; Την έχασα γαμωτο…
    Υ.Γ. Γιώργο αν θες να μην σου βγάζει spam τα μνμ άλλαξε τον αριθμό των linκs που μπορεί να βάλλει κάποιος στο σχόλιο του, σαν προεπιλογή είναι στα 2.

  11. Ο/Η ark λέει:

    Μου έκαν εντύπωση πως αναφέρθηκε ότι στην Ευρώπη, πριν από μεγάλες διαδηλώσεις, οι μπάτσοι των ειδικών σωμάτων «τα λένε» με κάποιον ειδικό ψυχολόγο ο οποίως «ως πολίτης» προσπαθεί να τους προετοιμάσει για οτ τι θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουν ώστε να μη έχουν υπερβολικές αντιδράσεις.

    Εδώ ισχύει αυτό που είπε ο Γ., πριν τη διαδήλωση οι μπάτσοι «τα λένε» με τους «ακόμα πιο μπάτσους» από τους άλλους μπάτσους. «Θα τους γαμήσουμε», «θα κόψουμε κώλους», «θα τους κοπανήσουμε» κ.α. Δηλαδή, μία αναπαραγωγή της ιδεολογίας του βασανιστή, του εντεταλμένου εκτελεστή, χωρίς συναισθήματα και χωρίς δυνατότητες real-time εκτίμησης και αντιμετώπισης των καταστάσεων αυτών.

    Παρόλα αυτά είναι σημαντικό να δούμε γιατί η κοινωνία έχει την τάση να τους βλέπει ως μπάτσους, ακόμα κι αν δεν είναι, και γιατί οι ίδιοι έχουν τη ροπή να γίνονται μπάτσοι ακόμα κι αν δεν είναι αρχικά!
    Η απάντηση από ότι φαίνεται έχει δύο σκέλη: το πρώτο που ε΄χει να κάνει με την εσωτερική, σκληροπυρηνική, αντικοινωνική αναπαραγωγή ιδεολογίας ΚΑΙ το δευτερο είναι ο συγκεκριμένος ρόλος που τους αναθέτει η πολιτεία σε κάθε περίπτωση.

    Το σύνθημα «ΜΠΑΤΣΟΙ-ΣΚΥΛΙΑ ΦΥΛΑΤΕ ΤΑ ΑΦΕΝΤΙΚΑ ΣΑΣ» τα λέει όλα…

  12. Ο/Η ark λέει:

    Όσο για την εκπομπή, σε γενικές γραμμές ήταν καλή. Δε σε εξέπληττε, αν είχες φυσικά ζήσει από κοντά τα επείσόδια των τελευταίων ετών, αλλά σου έκανε μία επανάληψη.

    Το πιο σημαντικό που μου έμεινε και πιστεύω θα λειψει από αυτές τις εκπομπές είναι ότι μπορείς να ακούσεις για ένα θέμα τοοοοσο δύσκολο πραγματικά ένα διάλογο με αρχή τέλος και επιχειρήματα. Με ανθρώπους που μπορεί να διαφωνείς κιολας αλλα βγαίνει νόημα από αυτά που ακούς.

    Για παράδειγμα σε εκπομπη στυλ πρετεντέρη και Χατζηνικολάου δε μπορει να γίνει διάλογος και δεν θέλουν να γίνεται. Αυτα!~

  13. Ο/Η ark λέει:

    Tη Θεματική Βραδιά (το επεισόδιο αυτό) θα το βρείτε στον F.A.K tracker:

    http://fak-uoi.gr/tracker/

  14. Να σου πω ρε ark, μόνο spam κάνεις?! Θα ανεβάσετε και κάνα video?! Τώρα μπήκα να κατεβάσω την Θεματική Βραδιά και δεν βλέπω τίποτα!

  15. Ο/Η ark λέει:

    Τώρα Γ. μόλις το κατέβασα… σε 5′
    επίσης να σου πω πρόσθετω την περιγραφή τη δική σου…

  16. Ο/Η ark λέει:

    Λοιπόν τη Θ.Β κόλλησε στο κατέβασμα περίπου στο 90%. Οπότες…αύριο μεσημεράκι.

    Ανέβασα τον ΚΑΘΗΓΗΤΗ στον τρακερ:
    «Oμιλία του καθηγητή Randy Pausch περί νοήματος ζωής και άλλα…»

    Σορρυ για όσους ήταν καυλ…. να δουνε μπάτσους βραδυάτικα!! Περαστικά

  17. Ο/Η ark λέει:

    Ανέβηκε λέμεεεε…

  18. Άντε να δούμεεε…
    Έφυγα να το κατεβάσω!

  19. Ο/Η jim_hellas λέει:

    Ωραίο το φρεσκάρισμα. Είδα το ντοκιμαντέρ. Έφριξα, ήθελα να κοπανήσω κεφάλια και να αμολήσω την ζαρτινιέρα μου να πάρει το αίμα της πίσω για τα όσα την κατηγορήσανε.

    Btw, ένα πολύ καλό βιβλίο σχετικά με την ψυχολογία όλων αυτών των χοντρόπετσων στρατιωτών της εξουσίας, είναι και το «Ο βασανιστής ως όργανο της κρατικής εξουσίας», το οποίο μπορεί να μιλά για τους βασανιστές επί Χούντας, αλλά αναλύει πολύ όμορφα το πως καταντάνε ορισμένοι να γίνονται τόσο αναίσθητοι…

  20. Παράθεμα: ΛΕΥΚΙΜΜΗ: Tα ΜΑΤ έδειραν τον διοικητή τους! « Γιώργος Μαργαρίτης

  21. Παράθεμα: ΛΕΥΚΙΜΜΗ: Tα ΜΑΤ έδειραν τον διοικητή τους! « Στη Γαλαρια

  22. Παράθεμα: Έχεις 1000 ευρώ? Δείρε έναν μπάτσο! « Γιώργος Μαργαρίτης

Αφήστε απάντηση στον/στην jim_hellas Ακύρωση απάντησης