Περί διδακτορικών και υποτροφιών

Ο Έλληνας φοιτητής καλείται σήμερα να ξεκινήσει να κάνει το διδακτορικό του έχοντας ανύπαρκτη οικονομική ενίσχυση από το Πανεπιστήμιο, μηδενική δηλαδή ενίσχυση από το κράτος ή από εταιρείες. Αυτό συνεπάγεται πως ο φοιτητής πρέπει να προσπαθήσει να κάνει το διδακτορικό του παράλληλα με κάποια δουλειά, στην καλύτερη περίπτωση μερικής απασχόλησης, ώστε να μπορέσει να βγάλει τα προς το ζειν και να μη τον χρηματοδοτούν οι γονείς του μέχρι τα 30 του.

Προφανώς όμως, η απασχόληση απαιτεί να θυσιάσεις ένα μεγάλο μέρος από τον χρόνο σου, ο οποίος προφανώς αφαιρείται από τον διαθέσιμο για έρευνα χρόνο. Άρα αναγκαστικά πρέπει να επιμηκύνεις τις σπουδές σου, εφόσον ένα μεγάλο μέρος του χρόνου πρέπει να δαπανηθεί στην οικονομική στήριξη του διδακτορικού σου. Την ίδια στιγμή όμως που δεν έχεις καμία χρηματοδότηση και βοήθεια από το κράτος, και αναγκάζεσαι να επιμηκύνεις τα χρόνια του διδακτορικού σου (και αυτό προφανώς στην προσπάθεια σου να προάγεις την επιστήμη και την έρευνα σε αυτή τη χώρα), έρχεται το ίδιο το κράτος και σου λέει πως πρέπει να τελειώνεις γρήγορα με το διδακτορικό σου: 7 χρόνια μέγιστο για διδακτορικό + μεταπτυχιακό, 5 χρόνια μέγιστο για διδακτορικό (σύμφωνα τουλάχιστον με την βεβαίωση φοίτησης που μόλις πήρα από την γραμματεία για την ένταξη μου στο διδακτορικό πρόγραμμα της σχολής).

Αναγκαστικά οπότε στρέφεσαι σε εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης, όπως οι υποτροφίες. Με λύπη μου όμως διαπιστώνω πως το να λάβεις υποτροφία στην Ελλάδα έχει γίνει υπερβολικά δύσκολο:

upotrofia

Advertisements

About Γιώργος Μαργαρίτης

Υπάρχουν πολλά τα δρώμενα.
This entry was posted in Έτσι μου 'ρθε, Εκπαίδευση. Bookmark the permalink.

25 Responses to Περί διδακτορικών και υποτροφιών

  1. Ο/Η null λέει:

    OMG!!! Αυτό θα πει να σου το λένε στα ίσα ότι μόνο με τη βοήθεια της παναγίας θα πάρεις υποτροφία!

  2. Ο/Η topaiditisplateias λέει:

    Το θέμα των μεταπτυχιακών φίλε μου Γιώργο είναι πολύ ζόρικο και πραγματικά, μέσω ενός blog δεν γίνεται έτσι απλά
    Όμως τελικά σε τι εξυπηρετεί ένα μεταπτυχιακό ή ένα διδακτορικό εντός Ελλάδος?

    Εγώ προσωπικά τελείωσα τις σπουδές μου σε ένα ΤΕΙ και θα συνεχίσω να κάνω δεύτερη σχολή γιατί όσα μεταπτυχιακά που κοίταξα πάνω στο τομέα μου είναι όλα για να κοροιδέψουν το κόσμο.

  3. Ο/Η nuntius λέει:

    Χαχαχαχαχα! Ό,τι νά ‘ναι!

  4. Ο/Η lucia λέει:

    γενικά η φάση υποψήφιος διδάκτορας στην ελλάδα είναι πολύ πονεμένη και μην νομίζεις ότι οι υποτροφίες λύνουν προβλήματα.
    είμαι υ.δ. στο ε.μ.π. και πήρα υποτροφία ΙΚΥ που δίνει 450 το μήνα και αναγκάζομαι και να δουλεύω part time γιατί με νοίκια κλπ τα 450 είναι ψίχουλα.
    ασε που αν είσαι μηχανικός και έκανες τη μαλακία να παρεις άδεια α΄σκησης επαγγέλματος πρέπει να πληρώνεις και 3000 το χρόνο στο ΤΣΜΕΔΕ. οπότε τί υποτροφία είναι αυτή…Γ.Τ.Π….

  5. Ο/Η ginias λέει:

    Αν μιλήσεις με τον αρμόδιο επικοινωνίας (βλ. Παναγία Σουμελά) κανόνισε και για εμάς ένα ραντεβουδάκι να μμιλήσουμε όχι μόνο για υποτροφίες αλλά αν μπορεί να μας κάνει και κανά ρουσφέτι στον Πανάγαθο μπας και ξελασπώσουμε….

  6. Ο/Η ark λέει:

    Τώρα που κάνουν οικονομία με τα βιβλία των προπτυχιακών θα πέσει και κανα ξεροκόμματο στους διΚΤακτορικούς!

  7. Ο/Η harisheiz λέει:

    Το χειρότερο είναι ότι αν το πεις αυτό στους προπτυχιακούς φοιτητές δεν θα το καταλάβουν. Η λέξη έρευνα είναι απαγορευμένη στην Ελλάδα…

  8. Ο/Η tougo λέει:

    Υπάρχουν και άλλες χώρες που το κράτος δεν ενδιαφέρεται- συμβάλλει στην έρευνα αλλα υπάρχουν αρκετές ιδιωτικές επιχορηγήσεις. Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί ιδιωτικές εταιρίες δεν ενδιαφέρονται για έρευνα στην ελλάδα.

  9. Ο/Η thanos λέει:

    Γιατί οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα δεν παράγουν τεχνογνωσία και τεχνολογία (και τα δύο έχουν αρκετό ρίσκο), αλλά απλώς μεταπουλούν εισαγόμενη τεχνογνωσία και προϊόντα.

    Οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι glorified sales branches. Και όσες ΔΕΝ είναι παράγουν προϊόντα χαμηλής τεχνολογίας, οπότε δεν έχουν ανάγκη για R&D. Αν παράγεις βίδες και μπετόν, δε χρειάζεσαι R&D…

  10. Ο/Η eleni λέει:

    Καλα τα λες φιλε. Εντωμεταξύ, ορισμένοι συνάδελφοι (εγω προσωπικά όχι) εχουν να αντιμετωπίσουν και τους επιβλέποντες, από τους οποίους ορισμένοι δεν εγκρίνουν τη μερική απασχόληση που κόβει ώρες παρουσίας από το εργαστήριο και απαιτουν την παρουσία του υ.δ. στο εργαστήριο ως το βράδυ ή από τις οχτώ τοπρωι, όταν κάποιος αναγκάζεται να δουλεύει ως τις δεκα το προηγούμενο βράδυ για να τα βγάλει πέρα. Και κάτι ακόμη: να μη μιλήσουμε για τη στήριξη από το πανεπιστήμιο οσον αφορά διεθνη (και ελληνικά συνέδρια), όπου για να πας πρέπει να ξεπαραδιαστείς. Εγω για έξι μέρες στην Ιταλία το Σεπτέμβρη πλήρωσα περίπου 900 ευρω από την τσέπη μου, πχ. Στην Ελλάδα νομίζουμε ακόμη πως τα συνέδρια είναι μόνο για τουρισμό, ενώ ειναι απαραίτητα εργαλεία στη δουλειά, και για να μαθεις πράγματα και για να κάνεις επαφες και γνωριμίες. Ουτε για workshops και courses, summer schools κλπ προβλέπονται χρήματα. Και να σκεφτείς πωςστην Ιταλία γνωρισα κάτι κοπέλες απο το πανεπιστημιο του Ζαγκρεμπ, το οποιο εδω δεν θεωρείται και πρωτοκλασατο, αλλα τους πλήρωσε και τη συμμετοχή στο συνέδριο και τα εισητηρια…. Μην αρχίσω, γιατι μου ερχονται κι αλλα στο νου… Ευχαριστούμε που τα μοιράζεσαι όλα αυτά παντως, τουλάχιστον να μη νιωθει ο καθένας μόνος του….

  11. Ο/Η antidrasi&sex λέει:

    Στην επικοινωνία, ζήτα κάνα χρυσόβουλο για τη λίμην των Ιωαννίνων, και γ..α το το διδακτορικό!

    (για υποτροφίες φοιτητών με καταγωγή από την Κύπρο, υπέυθυνος επικοινωνίας είναι ο Δάσος Χαϊδαρίου)

  12. @null,
    τον Θεό μπάρμπα να χεις πρέπει πλέον για να πάρεις μία φάκιν υποτροφία!

     
    @topaiditisplateias,
    προφανώς και δεν προσπάθησα να ανοίξω συζήτηση σχετικά με τα μεταπτυχιακά στην Ελλάδα. Σίγουρα θέλει πολύ συζήτηση, διαφωνώ για το ότι η συζήτηση αυτή δεν μπορεί να γίνει στα blogs.

    Βασικά εξάρταται από το *γιατί* θέλεις να κάνεις μεταπτυχιακό. Για την γκάβλα σου και γιατί γουστάρεις, ή επειδή θέλεις να βάλεις άλλο ένα bullet στο βιογραφικό σου? Επίσης, εννοείται πως υπάρχουν πολλά «μάπα» μεταπτυχιακά στην Ελλάδα όπως λες, μόνο που δεν περιορίζονται στην Ελλάδα. Και στο εξωτερικό λίγα είναι τα καλά μεταπτυχιακά, μη νομίζεις πως όποιος βγαίνει έξω και κάνει ένα μεταπτυχιακό είναι και κανένας φοβερός μάγκας, τα περισσότερα είναι της πλάκας.

     
    @nuntius,
    🙂

     
    @lucia,
    υπήρξα και γω υπότροφος του ιδρύματος Μποδοσάκη για ένα χρόνο. 360€ το μήνα, αν θυμάμαι καλά. Ίσα ίσα το νοίκι δηλαδή, προφανώς και δε φτάνουν.

    Και γω που είμαι ασφαλισμένος στο ΤΕΒΕ για τα διάφορα προγράμματα στο πανεπιστήμιο δεν είμαι και πολύ καλύτερα, 250 το δίμηνο πληρώνω, άρα 6 x 250 = 1500 το χρόνο…

     
    @ginias,
    ο Πανάγαθος αυτή την περίοδο έχει δουλειά, αν θες να ξελασπωθείς μπορείς να απευθυνθείς στα κεντρικά, στον F-rem. Όλο και κάνα οικοπεδάκι θα παίξει…

     
    @ark,
    Αχάριστος. Αυτή ειναι η λέξη με την οποία μπορώ να σε χαρακτηρίσω. Ώρες είναι να μας πεις πως οι 7 υποτροφίες με την μορφή επικουρικού έργου που θα δωθούν φέτος στο τμήμα μας σε διδακτορικούς και μεταπτυχιακούς, ύψους 500 ευρώ εφάπαξ, είναι και «ξεροκόματο»…

    Ρε με 500 το χρόνο ξέρεις τι μπορείς να κάνεις? Άνετα ζει ένας διδακτορικός:
    – 30 ευρώ σκήνη από το Lidl για να μένεις
    – 20 ευρώ γκαζιεράκι για να κάνεις καφέ (απαραίτητος ο καφές)
    – 15 ευρώ για καφέδες, ζάχαρη (κομμένο το γάλα, κοστίζει)
    και σου μένουν 435 ευρώ, με τα οποία μπορείς να πάρεις περίπου 1000 κρουασάν των 40 λεπτών (ακόμα και τα Champion ακρίβυναν ρε πούστη μου…). 1000 κρουασάν / 365 μέρες = 3 κρουασάν τη μέρα.

    Άρχοντας σου λέω!

     
    @harisheiz,
    χμ, ναι, γιατί το μεταπτυχιακό είναι άμεσα συνυφασμένο με την έρευνα εδώ στην Ελλάδα…

     
    @tougo,
    με πρόλαβε με αρκετά εύγλωττο σχόλιο ο thanos!

     
    @thanos,

    Αν παράγεις βίδες και μπετόν, δε χρειάζεσαι R&D…

    😀

     
    @eleni,
    ισχύει αυτό με τους καθηγητές που λες, και είναι πολύ μεγάλη … δε ξέρω πως να το χαρακτηρίσω, από την στιγμή που ο άλλος δεν σε χρηματοδοτεί και δεν κάνει καν τον κόπο να βρει κάποιο πρόγραμμα να σε ενισχύσει έστω και λίγο οικονομικά να έχει και την *απαίτηση* να είσαι 24/7 στο γραφείο για να παράγεις τα προϊόντα που θα τον ανεβάσουν βαθμίδα.

    Για τα συνέδρια δε το συζητώ, μιλάμε για άπειρα λεφτά για μεταφορικά/διαμονή/συμμετοχή στο συνέδριο. Ποια workshops και ποια summer schools μου λες…

    Εγώ σ’ ευχαριστώ! (και σε περίπτωση που δε το γνωρίζεις: http://www.phdcomics.com/ 😉 )

     
    @antidrasi&sex,
    χααχαχα! και γαμώ τα σχόλια!

  13. Ο/Η cynical λέει:

    Kαλησπέρα, νομιζω οτι σημερα υπάρχουν πολύ περισσοτερες δυνατοτητες χρηματοδοτησης των διδακτορικων, κυριως λογω των ευρωπαικων προγραμματων, πολλα εκ των οποιων προβλέπυν εμμισθες θεσεις υποψ. διδακτορων και μετα-διδακτορικών. Γιαυτο πριν αρχισει καποιος, θα πρεπει να κανει «ερευνα αγορας». Τα ερευνητικα ιδρυματα, διαθετουν και αυτα αναλογα κονδυλια. Θελει λιγο ψαξιμο. Αν μπεις στις σχετικες ιστοσελιδες, συνηθως υπαρχουν ανακοινωσεις για ζητηση υπ. διδακτορων.
    Παντως τα 5 χρονια πολλα τα βλεπω. Συνηθως η χρηματοδοτηση ειναι για 3 χρονια (full time).

  14. Ο/Η harisheiz λέει:

    Γιώργο αυτό εννοώ, το ελληνικό πανεπιστήμιο παράγει εφαρμοστές, όχι επιστήμονες – ερευνητές… Οι προπτυχιακοί φοιτητές ονειρεύονται να τελειώσουν μια σχολή και να πιάσουν μια δουλίτσα και τελικά αυτόν τον ρόλο έχει αναλάβει και το ελληνικό πανεπιστήμιο το οποίο για τους περισσότερους τελειώνει όταν ορκιστούν. Η έρευνα είναι για λίγους και όταν γίνεται είναι για να μασουλήσουν κάποιοι (καθηγητάδες) τα κονδύλια της ΕΕ και να πετάξουν και κάνα ξεροκόμματο στους ξεζουμισμένους διδακτορικούς που βγάζουν όλη τη δουλειά. Τελικά όποιος θέλει να κάνει κάτι άλλο, σοβαρά, χωρίς να είναι δούλος και χωρίς να βλέπει την έρευνα του να δημοσιεύεται με το όνομα του επιβλέποντα καθηγητή πρέπει ή να την κοπανήσει στο εξωτερικό ή να του βγει ο πάτος για να βρει χρηματοδότηση…

  15. Αυτοί είναι σωστοί όροι υποτροφίας:

    […] Οι πίνακες με τις προκηρυγμένες θέσεις υποτροφιών καταρτίστηκαν σύμφωνα με τους όρους του από 16-4-1952 πρακτικού της Επιτροπής, που προέβλεπε η διαθήκη του Νικολάου Χρυσοβέργη, όπου ορίζεται ότι: «… 1) Αι υποτροφίαι αι χορηγούμεναι εκ του περί ου πρόκειται ποσού θα φέρωσι το όνομα «υποτροφίαι Νικ. Δ. Χρυσοβέργη», κατά την ρητήν βούλησιν του διαθέτου. 2) Οσάκις διατίθενται υποτροφίαι δια σπουδάς ανωτάτης εκπαιδεύσεως, θα έδη να προτιμώνται σπουδασταί, οίτινες πρόκειται να ασχοληθώσι με σπουδάς επιστημών μη παρεχουσών την δυνατότητα επαγγελματικής χρησιμοποιήσεως των επιστημονικών γνώσεων, ως είναι ενδεικτικώς, η Ανατομία, Φυσιολογία, η παθολογική ανατομία, η αστρονομία, ζωολογία, Μαθηματικά κλπ…» […]

    [ http://portal.iky.gr:8069/portal/content/default/greek-scholarships/klhrod/crisover/prokiriksi.doc ]

  16. Ο/Η roula λέει:

    Φίλε Γιώργο, μεγάλο θέμα άνοιξες για μεταπτυχιακά-διδακτορικά. Παθούσα κι εγώ, αφού τελείωσα το μεταπτυχιακό στα Γιάννενα σε 3 χρόνια, αναγκασμένη να ασχολούμε part-time πότε σε ιδιαίτερα και πότε ως γραμματέας, στριμώχνοντας το διάβασμα και τις εργασίες σε Χριστούγεννα, Πάσχα και καλοκαίρι. Σε ό,τι αφορά τις υποτροφίες του ΙΚΥ, είναι ήδη καπαρωμένες οι περισσότερες θέσεις και ας μην παραμυθιάζεται κανείς από ιστορίες περί αδιάβλητων εξετάσεων. Ναι, ΟΚ, ίσως αν είσαι πολύ τυχερός και δεν υπάρχει κάποιο βύσμα με γνωριμία με τους εξεταστές ή τέκνο καθηγητή, να περισσέψει και για κανέναν άλλο. Εγώ όμως από τις 3 περιπτώσεις υπότροφων ΙΚΥ που ξέρω, οι 2 πήγαν συστημένοι, με αναγνωριστικά σημάδια στο γραπτό. Τώρα για υποτροφίες άλλων φορέων ή κληροδοτημάτων ιδιωτών, που χρειάζεται να έχεις καταγωγή από τον πάνω μαχαλά της Πέρα Ραχούλας και 3 αδέρφια, εκ των οποίων τα 2 κορίτσια με πιστοποιητικό παρθενίας, καλή υπομονή για οποιον θέλει να το κυνηγήσει.

    Είπε κάποιος για ιδιωτική χρηματοδότηση για έρευνα. Μακάρι να υπήρχε τέτοια δυνατότητα, αλλά εκεί υπάρχουν 2 ερωτηματικά: Ο ιδιώτης θα χρηματοδοτήσει συγκεκριμένο τομέα που τον ενδιαφέρει, άρα μιλάμε για έρευνα κατευθυνόμενη, πόση ελευθερία έχεις να επιλέξεις το αντικείμενο σου; Και τι γίνεται με τομείς όπως η Φιλολογία (για να αναφερθώ στο αντικείμενό μου) ή χειρότερα η Θεολογία, που δεν νομίζω ότι είναι η πρώτη προτεραιότητα μια κοινωνίας που προσανατολίζεται σε τομείς τεχνολογικούς;
    Και ας μην μιλήσουμε για συμπεριφορά και νοοτροπία καθηγητών, που σε βλέπουν ως την παραδουλεύτρα τους (π.χ. βρες μου βιβλιογραφία στο τάδε θέμα γιατί ετοιμάζω μια ανακοίνωση στο τάδε συνέδριο, διόρθωσέ μου τα γραπτά των εξετάσεων – been there, done that), ας μην μιλήσουμε για αποκατάσταση μετά το διδακτορικό και απελπιστούμε.

    Ξεκινάς με μεράκι να μελέτήσεις την επιστήμη σου σε βάθος και καταντάς να σιχαθείς τον εαυτό σου. Κι επειδή εγώ εκπτώσεις δεν κάνω, προτίμησα το μισθό και την αξιοπρέπεια του καθηγητή Γυμνασίου και εχαιρέτησα. Αυτά και συγνώμη για το μέγεθος του post.

  17. Ο/Η filologosmb λέει:

    Γιώργο το θέμα αυτό πονάει και βρωμάει…

    Εγώ προσωπικά είμαι παθούσα και μαθούσα από το ελληνικό ΑΕΙ. Έτσι πήρα των ομματιών μου και την έκανα εκτός. Και συμφωνώ όταν λες πως η πλειοψηφία των μεταπτυχιακών εδώ και έξω είναι της πλάκας.

    Φιλόλογος και εγώ και μου έτυχε σε μάστερ Παν. της Ουαλίας παρακαλώ, ερώτηση σε εργασία assignment: «πόσοι ήταν παρόντες στη γέννα την αρχαία εποχή;;;» Ε, πόσοι;; -)

    Ωραίο μπλογκ!!

  18. Ο/Η steliosperiklis λέει:

    Όταν έδωσα εξετάσεις στο ΙΚΥ, ήμουν πάρα πολύ αγχωμένος. Αναζητούσα μία διέξοδο διαφυγής. Ήθελα να κάνω διδακτορικό στο αντικείμενό μου, αλλά τα οικονομικά μου ήταν άθλια. Κατάφερα κ τους δύο στόχους, αλλά υπέφερα. Για να κυνηγήσεις τη «δημόσια» παιδεία στην Ελλάδα, πρέπει να είσαι γκουρού στον αυτοέλεγχο και τη σοβιετικού τύπου οικονομία, αφού εισόδημα δεν υπάρχει και οι περισσότεροι ψέγουν τις επιλογές σου παρά τις επιδοκιμάζουν. Έναν μήνα μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του ΙΚΥ και μία ημέρα μετά τα 25α γενέθλιά μου, ο πατέρας μου έπαθε έμφραγμα, σε τρεις μήνες παρουσίαζα τη μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία, σε έξι έφευγε ο αδελφός μου φαντάρος! Το αντικείμενό μου με ευχαριστεί, με γεμίζει, με χαροποιεί, αλλά όταν βγαίνω από τη βιβλιοθήκη, αντικρύζω πάντα τη γκρίζα πραγματικότητα. Η αδικία στην Ελλάδα φοριέται παντού. Απορώ, μερικές φορές, πού έβρισκαν τόσο κουράγιο οι προηγούμενοι νέοι και σπούδαζαν και μεγαλουργούσαν. Έχουν αλλάξει προς το χειρότερο τα πράγματα ή έτσι ήταν πάντοτε στο Ynanistan? Όσοι σκέπτονται τα μεταπτυχιακά και το διδακτορικό, ένα έχω να τους πω: GO FOR! ΑΞΙΖΕΙ. Το προπτυχιακό είναι το πρόκριμά σας για τη συνέχεια, αλλά να γνωρίζετε πως πρέπει να προσαρμοσθείτε στο νέο περιβάλλον. Η εμπειρία και οι γνώσεις μου από το μεταπτυχιακό είναι από τις καλύτερες της ζωής μου. Φροντίστε μόνο τις σταθερές και τις μεταβλhτές στη ζωή σας. Ε, άμα θέλεις να κάνεις διδακτορικό, αλλά να συντηρείς αυτοκίνητο, εξόδους, διακοπές, ρούχα κλπ, λογάριεσαι, καλύτερα, τα οικονομικά των γονιών σου πριν πράξεις, καθώς και τις προτεραιότητές σου (μην γίνεσαι σνομπ, κρίνε με βάση τα δικά σου θέλω, άσε τους άλλους να ορίζουν τη ζωή τους με τα δικά τους κριτήρια). Με αυτά τα προσόντα, η δουλειά βρίσκεται, η ποιότητα ζωής είναι το ζητούμενο. Υγεία πάνω απ’ όλα.

    ΥΓ.: Προτιμώ χίλιες φορές τις γραπτές εξετάσεις του ΙΚΥ παρά την υποβολή αίτησης σε ιδιωτικές υποτροφίες. Στο ΙΚΥ γράφεις και περνάς (διαφθορά δεν παρατήρησα, όλα ήταν νομότυπα, τα θέματα ήταν παλούκια), αλλά στις ιδιωτικές υποτροφίες στέλνεις τα χαρτιά σου και το πιθανότερο επόμενο βήμα είναι η απορριπτική επιστολή 6 μήνες αργότερα. Ούτε σε συνέντευξη δεν καλούν και ορισμένα ιδιωτικά ιδρύματα δεν δημοσιοποιούν τα αποτελέσματα των επιλογών τους. Εάν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ιδρυθούν στην Ελλάδα, θα γελάσουμε πολύ.

  19. Φίλε Στέλιο,
    καταρχήν, χάρηκα πολύ με το σχόλιο σου.

    Για να ξεκινήσω από το τέλος, μην είσαι και τόσο σίγουρος για την μη ύπαρξη διαφθοράς και βύσματος στο ΙΚΥ! Έχω ακούσει ιστορίες με γραπτά στα οποία ο φοιτητής-βυσματίας απλά βάζει ένα ειδικό σημαδάκι που το αναγνωρίζει ο targeted βαθμολόγος, και το οποίο σημαδάκι σημαίνει πως το γραπτό του είναι καλύτερο από το δικό σου και όλων των άλλων και γι αυτό παίρνει κάποιες «bonus μονάδες»…έτσι! Εξακριβωμένο, από φοιτητή που «ήξερε» πως θα πάρει υποτροφία. Όλα τα υπόλοιπα που λες αληθεύουν.

    Για τις ιδιωτικές υποτροφίες, μη δοκιμάσεις καν να κάνει αίτηση στον Ωνάσση. Ο Βύσμας του Βύσματος. Το Μποδοσάκειο ίδρυμα είναι πολύ αντικειμενικό, πήρα από κει υποτροφία πριν δύο χρόνια, χωρίς προφανώς να ξέρω κανέναν. Και τα οικονομικά που έχεις μετράνε, και σου παίρνουν συνέντευξη, και είναι και πολύ σωστοί γενικότερα. Φέτος κάνω πρώτη φορά (και) στο Προποντις, προς το παρόν αναμένω αποτελέσματα από τρία ιδρύματα…

    Πρόσφατα πήγα για πρώτη φορά να παρακολουθήσω ένα συνέδριο στο εξωτερικό, συγκεκριμένα Αμερική. Και έκανα το λάθος να μιλήσω με κάτι φοιτητές από το πανεπιστήμιο του Τορόντο για το πως είναι εκεί τα πράγματα, στο πανεπιστήμιο τους. Γύρισα Ελλάδα με μία τεράστια απογοήτευση, και ένιωσα απίστευτος μλκς που νόμιζα πως το μόνο που αρκεί τελικά για να κάνεις μία καλή εργασία είναι απλά να έχεις μυαλό, και πως αν έχεις μυαλό μπορείς να προκόψεις και εδώ. Όταν απο κει ο άλλος έχει εξασφαλισμένο το οικονομικό του επειδή πληρώνεται σαν βοηθός απο το πανεπιστήμιο και αφοσιώνεται αποκλειστικά στην έρευνα, χωρίς να τρέχει απο δω και απο κει για part-time δουλειές, όταν έχουν ΤΑ εργαστήρια, χρηματοδοτήσεις από NSF και εταιρείες για την έρευνα τους, groups με δεκάδες άτομα που μπορούν να σε βοηθήσουν, ε που πας ρε καραμήτρο εσύ από την Ελλάδα?! Απλά πάντα θα υστερείς.

    Αλλά, η αλήθεια είναι πως το επέλεξα να μη βγω έξω. Ήθελα παράλληλα με το διδακτορικό μου να έχω και τους φίλους και τις παρέες μου, την οικογένεια μου. Δεν βάζω την καριέρα μου πάνω από αυτά με τίποτα. Και δε θα μπορούσα να κάνω 4-5 χρόνια στο εξωτερικό χωρίς αυτούς, για να αποκτήσω καλύτερες γνώσεις και να δημοσιεύσω καλύτερες εργασίες. Δε θα μπορούσα για παράδειγμα με τίποτα να ζήσω στο Σαν Φρανσίσκο, το οποίο είδα από κοντά λόγω του συνεδρίου.

    Εν κατακλείδι, θα συμφωνήσω μαζί σου πως το διδακτορικό μπορεί να σου δώσει πάρα πολλά και να σε ανεβάσει πνευματικά, και σαν επιστήμονα αλλά και σαν άνθρωπο, σε ένα άλλο επίπεδο. Και ναι, όποιος το θέλει πρέπει να το κυνηγήσει… Αξίζει.

  20. Ρούλα και Φιλολογίνα ( 😉 ),
    συγγνώμη που δε σας απαντώ αλλά δεν έχω πολύ χρόνο… Έχω διαβάσει φυσικά και των δυο τα σχόλια, και για να πω την αλήθεια δεν εχω και πολλά να προσθέσω.

    Απλά το διδακτορικό στην Ελλάδα όντως είναι μία πικραμένη ιστορία, αλλά και από την άλλη διδακτορικό / master στο εξωτερικό δε σημαίνει αυτόματα και ποιότητα. Υπάρχουν άπειρα gtp master που απλά επειδή είναι «του εξωτερικού» πολλοί νομίζουν ότι είναι και καλά…

  21. Ο/Η thanos λέει:

    Αυτά τα μάστερ βγαίνουν από τα λεγόμενα «diploma mills» (ελληνική μετάφραση: γραμμή παραγωγής διπλωμάτων). Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν και μάστερ από μέρη που δε θα υποψιαζόσουν ποτέ, πχ Stanford Master’s in Computer Science. Με λίγα λόγια: πληρώνεις και το παίρνεις (αυτά τα μαστερ ΔΕΝ έχουν οικονομική υποστήριξη. Το πανεπιστήμιο απλώς σου λέει: ΞΕΡΩ ότι αν πάρεις το μάστερ θα βρείς καλύτερη δουλεία, οπότε ΘΑ ΜΕ ΠΛΗΡΩΣΕΙΣ για αυτό).

    Αυτά τα μάστερ είναι γνωστά στην ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα εδώ και κανένας δεν τα υπολογίζει.

    Το πρόβλημα βεβαίως είναι ότι στην Ελλάδα δεν το ξέρει σχεδόν κανένας αυτό ;).

  22. @thanos,

    Το πρόβλημα βεβαίως είναι ότι στην Ελλάδα δεν το ξέρει σχεδόν κανένας αυτό

    count me on! Όντως δεν ήξερα ότι αυτά γίνονται και από πανεπιστήμια βεληνεκούς Stanford… Τι μαθαίνει κανείς. Diploma mills ε?

  23. Ο/Η Sofia λέει:

    paidia afiste…kai gw pathousa…edwsa iky prin liges meres kai afou eixa trelathei apo to diavasma 2 mines den mporesa na grapsw ta themata itan polu dyskola….afiste pou twra exoun vgei kati upotrofies marie curie alla kaneis den kserei apo tis grammateies twn panepistimiwn na enimerwsei…egw exw pathei sxedon katathilpsi giati gyrisa apo agglia exontas kanei to master mou kai me oneiro na kanw didaktoriko alla ta exw vrei mpastounia…akrivws etsi opws ta lete einai i leksi ereyna stin ellada den yparxei kai gia na kaneis ena didaktoriko prepei i na se xrimatodwtoun oi goneis i na douleyeis san to skyli gia na moreis na plirwneis enoikia kai ta eksoda sou.Genika to olo thema vrwmaei poly…den sou afinoun alli epilogi…apla den kaNEIS didaktoriko kai to pairneis apofasi…..episis siga tis polles ypotrofies pou dinoun sto iky….ti na pw…

  24. Ο/Η thanos λέει:

    Θα αγόραζες αυτοκίνητο απο χρεοκοπημένη εταιρία (που σημαίνει ότι θα έπαιζες λόττο με την εγγύηση και το service)?

    Θα πέταγες ποτέ με αεροπορική εταιρία που γνωρίζεις ότι δεν κάνει συντήρηση και ελέγχους ασφαλείας στα αεροπλάνα της;

    Θα έδινες ποτέ χρήματα να αγοράσεις ένα προϊόν που *εν γνώσει σου* είναι κάκης ποιότητας;

    Γιατί λοιπόν περιμένεις κάτι αξιόλογο από ένα (πλέον) κακό και χρεοκοπημένο σύστημα, δηλαδή την ελληνική «ανώτατη» εκπαίδευση;

    Το «ό,τι πληρώνεις παίρνεις» είναι βασικός κοινωνικός θεσμός (και η πληρωμή δεν σημαίνει απαραίτητα χρηματική αποζημίωση).

  25. Ο/Η nasos λέει:

    to idryma propontis kserei kaneis posa lefta dinei to mina???

Σχόλια με κεφαλαία ή greeklish απαγορεύονται αυστηρώς και διώκονται ποινικά. Οι συγγραφείς τους θα υποστούν αποτρόπαια βασανιστήρια. (μετάφραση στα Χρυσαυγίτικα: Μι γράφης με κεφαλέα κε greeklish).

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s